گروهی از محققان دانشگاه کارنگی ملون با هدف افزایش آگاهی در مورد دلایل رفتاری و اجتماعی گسترش اخبار جعلی، یک بازی واقعیت مجازی به نام Project Axon تولید کردهاند.
گروه یاد شده در مرکزی موسوم به مرکز فناوریهای سرگرم کننده بازی مذکور را تولید کردهاند و آن را در قالب پروژه کارشناسی ارشد خود ارائه کردهاند.
در این بازی تلاش شده این موضوع بررسی شود که دلایل روانشناسانه پذیرش برخی اخبار جعلی توسط افراد چیست و چرا برخی از این اخبار به طور ناخودآگاه توسط انسان رد می شود.
موضوع این بازی نبرد برخی تمدنهای بیگانه با یکدیگر است و در جریان بازی اخبار جعلی و دروغینی نیز به نمایش در میآید که بر روند بازی تاثیر میگذارد. قضاوت کاربران بازی از تمدن رقیب بر مبنای همین اخبار صورت میگیرد که از طریق یک برنامه موبایلی در اختیارشان قرار میگیرد.
گروه سازنده تلاش دارند از طریق این بازی نحوه تاثیرگذاری بر ذهن افراد برای عدم پذیرش اخبار جعلی را نیز بررسی کنند تا پذیرش این نوع اخبار توسط مردم دشوارتر شود.